Propera sessió dissabte 21 de febrer “El materialisme filosòfic i les seves formes. Història i implicacions” a càrrec d’Oriol Martí

Aquest dissabte 21 de Febrer tenim la tercera sessió del curs de Filosofia que porta per títol “El materialisme filosòfic i les seves formes. Història i implicacions” a càrrec d’Oriol Martí.

Contingut de la sessió:

Primera part:

-1) Algunes definicions bàsiques d’un concepte amb mala premsa.
-2) Què implica “pensar en materialista filosòfic” ?.
-3) Implicacions sociològiques, epistemològiques i psicològiques de practicar el materialisme en filosofia.

Segona part: Brevíssima referència històrica.

-1) Monisme i dualisme. El problema de la comprensió de l’ésser humà.
-2) Materialisme i idealisme. El problema de la religió.
-3) Les filosofies materialistes més arcaiques: natura, ésser humà i sentit de les mateixes.
-4) Demòcrit, Epicur i Xenòfanes de Colofó entre moltíssims d’altres.
-5) El caràcter materialista de moltes escoles científico-filosòfiques antigues i la seva continuïtat històrica.
-6) Hi havien pensadores i filòsofes materialistes en les èpoques dites obscures?
-7) El materialisme pròpiament burgés al descobert: Les revolucions científiques.
-8) Helvetius, D’Holbach, entre molts altres fins als nostres dies. Racionalisme i Irracionalisme.
-9) Ciència contra religió. El problema de l’ateisme.

Tercera part:

-10) Materialisme i materialisme dialèctic.
-11) Materialismes dialèctics?
-12) El problema de la pràctica.

Bibliografia: Segueix essent la que fou enviada en les dues classes anteriors.
Es farà especial esment a l’article de Bob Sewell que fou remès per la seva claredat expositiva.
Demanem que us estudieu els dos qüestionaris:
L’enviat en les anteriors sessions i el que està incorporat al treball de Sewell.

Per bé que cada classe impartida per Oriol Martí té una una especificitat i una lògica interna la bibliografia, els qüestionaris i altres material que eventualment se us pugui remetre, fan referència a la totalitat de les classes perquè tots aquests temes estan profundament interconnectats.

Us adjuntem també dos llibres complementaris per si voleu aprofundir en la temàtica.

Com sempre ens trobarem de 10:00 a 14:00 a la Universitat Pompeu Fabra; campus ciutadella, edifici Jaume I, aula 20.019 a Barcelona.