El sistema educatiu: Replantejar l’educació per situar-la al servei de la dignitat humana

Des de la UCPC us proposem una activitat formativa que pretén analitzar críticament la realitat actual del sistema educatiu centrant l’atenció en les etapes formatives de secundària, batxillerat i estudis universitaris. Reflexionarem al voltant de la trajectòria històrica del sistema educatiu a l’estat espanyol i a Catalunya tenint en compte que l’escola pública es va convertir en l’aparell ideològic de l’Estat a través del qual s’aconsegueix transmetre l’ideari que el defineix, es a dir, el neoliberalisme. És per això, que repassarem algunes de les propostes històriques que fugen del propòsit de perpetuar i consolidar el sistema d’opressió de l’home per l’home a través del valor de canvi i la propietat privada com foren les propostes pedagògiques de Ferrer i Guàrdia, Sujomlinsky, Freire o Snyders, pedagogs que ens acosten a la possibilitat de generar un sistema educatiu antagònic als valors del liberalisme intel·lectual de selecció i descart de «l’individu incapaç» per promoure a l’individu virtuós afavorint les seves possibilitats dins la lògica de les lleis de mercat.

Aquesta activitat es planteja a partir de la realització de dos sessions cadascuna d’hora i mitja amb l’objectiu de facilitar a l’alumnat universitari algunes eines per aprofundir en la crítica vers al sistema educatiu actual. En la primera sessió centrarem l’atenció en analitzar el recorregut polític que ha patit el sistema educatiu als darrers 50 anys per entendre com hem arribat a encabir-nos dins la lògica globalitzadora i neoliberal del pla Bolonya on la universitat ha deixat de ser el temple del coneixement per convertir-se en una fàbrica d’especialització i atomització de la mà d’obra qualificada a un cost molt elevat que impossibilita l’entrada d’amples capes socials desfavorides econòmicament. Finalment, en la segona sessió analitzarem les propostes d’autors revolucionaris que en el seu dia van acompanyar les diverses lluites d’emancipació social o de construcció del socialisme amb aportacions que revertirien molt positivament en la formació de la classe treballadora i la creació d’una futura societat comunista.

Perquè com afirmava Sujomlinky, «educar no significa posar a cobert als alumnes d’influències alienes, sinó, enfornar-lo a elles, obligant el seu pensament a analitzar autònomament els fenòmens i situacions de la vida».

Si aquesta activitat és del vostre interès podeu contactar amb nosaltres al correu:

info@universitat.cat